Kihangosítók beszerelése

Március óta szigorúan büntetik a vezetés közbeni mobilozást, így egyre többen vásárolnak autós kihangosítót. Mi a különbség az első ránézésre teljesen egyforma kütyük között, és milyen idegőrlő meglepetéseket rejthet magában egy hétköznapi Bluetooth-eszköz? Kihangosítókat teszteltünk.

Napjainkban egyszerű mikrofonos fülhallgató (headset), szerelést nem igénylő kihangosító és az autórádióra köthető belső kihangosító közül választhatnak a biztonságosan telefonálni kívánó sofőrök. A mobiltelefonos kiegészítőket forgalmazó Speedshopnál az [origo]-nak elmondták, hogy a KRESZ-szabályok szigorítását követően jelentősen megugrott az autós kihangosítók forgalma: kezdetben a beszerelhető, egy hónappal később pedig a szerelést nem igénylő kihangosítók voltak a legnépszerűbbek a vevők körében.

A beszerelhető kihangosító a legpraktikusabb

Ez a megoldás értelemszerűen a legdrágább, hiszen csak szakszervizben lehet elvégezni a beszerelést, de a beépíthető megoldások a leginkább praktikusak: csak a használathoz szükséges kezelőszervek láthatóak a műszerfalon. A modern típusok esetén elegendő az autórádióra rádrótozni a fő egységet, a hívások fogadását vagy elutasítását biztosító gombsor vezeték nélküli kapcsolaton kommunikál ezzel.

A beszerelt kihangosító megoldás előnye, hogy nem igényel semmilyen töltést, hiszen az autó akkumulátora látja el energiával, a vezeték nélküli vezérlő saját beépített lítiumos gombeleméről évekig képes kiszolgálni tulajdonosát. A megoldás hátránya, hogy nem lehet egyik autóból egyszerűen átköltöztetni a másikba.

Szerelni sem kell a napellenzőre csíptethető kihangosítót

Némi kompromisszum árán hasonló szolgáltatásokat egy szerelést nem igénylő, napellenzőre csatlakoztatható, akkumulátoros kihangosító készülékkel is el lehet érni.

A masszív fém rögzítő füllel szerelt készülék ugyanis nem csak a saját mini hangszóróján tudja közvetíteni a hívásokat, hanem beépített FM-jeladót is tartalmaz: az autódrádiót az ezen beállított frekvenciára kell tekerni (nekünk Budapesten a 92.9-es sáv vált be, ezen nem recsegett a hang), így a hívások, vagy a telefonon lejátszott zenék a járműbe épített hangfalon szólnak ha nem is tökéletes CD-hangzással, de azért elfogadható minőségben.

Ez a kihangosító a hívás bontását, elnémítását, vagy a rádiós jeladó aktiválását is digitalizált mondatok "kimondásával" nyugtázza. Akkumulátorának kapacitását nem volt módon pontosan lemérni, nagyjából két hetente kell tölteni átlagos használat mellett (a rádiós üzemmód jobban igénybe veszi az eszközt), de az alapcsomagban jár hozzá egy USB-, és szivargyújtó-töltő is.

Autón kívül is bevethető a headset

Headsetet vásárolni cseppet sem könnyű feladat: látszólag teljesen egyformának tűnő mikrofonos fülhallgatókat ezerötszáz és ötvenezer forintért is lehet vásárolni. Mi a különbség? A kütyübe szerelt mikrofon, illetve a digitális hang feldolgozására, a zajok kiszűrésére szolgáló megoldás fejlettségi szintje. Akár vezetékes, akár Bluetootht használó headsetre esik a választás, az nem csak az autóban, hanem akár biciklizés vagy sétálás közben is jól használható, ráadásul az Országos Sugárbiológiai és Sugár egészségügyi Kutató Intézet ajánlása szerint a mikrofonos fülhallgatók használatával jelentősen csökkenthető az emberi agyat érő rádiófrekvenciás sugárzás mértéke, bár tudományosan annak kártékony hatását még nem igazolták.

A Plantronics csúcs hangminőségű headsetjének jól megkérik az árát

Tesztünk során egy olcsó, Ghoo márkájú headseten autóban ülő tesztelőnk gond nélkül hallotta a hívót, ám fordítva már korántsem volt ideális a helyzet: a vonal másik végén ülő ember a zajból csak nehezen értette ki a szavakat. Más volt a helyzet a viselőjének szája felé nyúló mikrofonnal szerelt Plantronics Voyager Pro HD modellel a sofőrt hívó tesztelő is sokkal tisztábban, alacsonyabb zajkörítéssel hallott mindent. Persze az árkülönbség jelentős, ez headset 26 ezer forintot kóstál: a tökéletes hangminőség sokaknak nem ér meg ennyi pénzt.

Bluetoothos headset vásárlása előtt érdemes a saját telefonnal összepróbálni a szimpatikus modellt, mivel a Speedshop szakértőinek tapasztalatai szerint előfordul, hogy egy-egy készülékkel nem hajlandó együttműködni egyik vagy másik kiegészítő. Ennek az oka a Bluetooth szabvány nem kellően egységes támogatásában rejlik, így ha egy adott telefon az istennek sem akar csatlakozni egy vezeték nélküli fülessel, lehet, hogy csak a kiegészítő cseréje jelent majd megoldást.


A drotós fülessel van a legkevesebb gond

A legkevesebb gond ebből a szempontból a vezetékes headsetekkel adódhat: ezeknél elég arra figyelni, hogy a mobiltelefonnal kompatibilis csatlakozóval szerelt típust válasszunk - szerencsére az újabb telefonok csaknem mindegyikét szabványos minijack hangkimenettel látják el. Egy ilyen füles két-háromezer forintba kerül, ráadásul nem kell vesződni a töltéssel és az eszközök vezeték nélküli párosításával, egyetlen komoly hátránya viszont, hogy a hosszú drót a leglehetetlenebb módokon képes össztekeredni. Azonban a legegyszerűbb headsettel vagy kihangosítóval is jóval kényelmesebben és biztonságosabban lehet vezetni, mint a kézben egyensúlyozott mobillal, legfeljebb néha visszakérdez majd a beszélgetőpartner, vagy megkéri a sofőrt arra, hogy beszéljen hangosabban.