Teljes körű gépjármű és motor átvizsgálás, szerelés

Flottakezeléssel is foglalkozunk!

Forduljon hozzánk bizalommal, várjuk megkeresését!

Főbb autószerviz tevékenységeink:
 

  • nyári-téli átvizsgálás
  • időszakos átvizsgálás, revízió
  • vizsgára felkészítés
  • olajszűrő, légszűrő, üzemanyagszűrő csere
  • futómű javítás, fékjavítás
  • kormánymű javítás
  • hűtő javítás
  • motorgenerál
  • kuplungcsere
  • hengerfej felújítás, vezérmű csere, szíjcsere
  • sebességváltó javítása, felújítása
  • kipufogórendszerek javítása, cseréje
  • lengéscsillapító, fékbetét, féktárcsa csere
  • autóalkatrész beszerzés

Motorfelújítás

A motorfelújítás részfolyamatai
 

  • a fűzött motorblokk szétszerelése
  • a kopott, cserélhető alkatrészek (henger-hüvely,főtengely csapok,hajtókar, dugattyú, dugattyú-gyűrű, csapszeg) műszeres mérése,
  • hiba megállapítás
  • Telefonos egyeztetés, árajánlat tétel
  • a hengerek fúrása, hónolása
  • főtengely köszörülés
  • mosás
  • derékszögelés


Szükség szerinti egyéb munkálatok
 

  • hajtókar perselyezés
  • hüvelyezés
  • síkköszörülés
  • főtengely csere

Hengerfej szerelése


Fontos! A hengerfejcsavarok biztonságos és oldható kötést garantálnak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ugyanazt a hengerfejcsavart újra lehetne alkalmazni ugyanahhoz a kötéshez. A hengerfej felszerelésénél a régi hengerfejcsavarokat mindig automatikusan cserélje újra!

 

Az alkatrész beépítését csak SZERVIZ végezheti. A beszerelést végző szakembernek ismernie kell a szükséges gyári motorszerelési technológiát. A hengerfej levétele után minden esetben cserélni kell a hengerfejcsavarokat. Ügyelni kell a lehúzási nyomatékra, és a sorrendre. Kizárólag szervizben végeztesse a cserét, mert ők rendelkeznek a megfelelő célszerszámokkal.

Fék, fékbetét, féktárcsa

A megfelelő fékhatás a biztonságos közlekedés alapfeltétele.

Az autótulajdonosok a következő sorrendbe állították a biztonság legfontosabb tényezőit egy piackutatás során:

1. fék, 2. gumiabroncs, 3. biztonsági öv, 4. világítás, 5. kormányzás és utoljára a lengéscsillapító. Tehát a legtöbbjük szerint a fék, mint a biztonság legfontosabb eleme az első helyen áll – és mégis hanyagul kezelik. Néhányan rosszul értelmezett spórolásból, ezermester módjára, házilagosan barkácsolják a féket.
Pedig ez a mentalitás nagyon veszélyes következményekkel járhat.

Fékbetét

(karbantartást nem igényel, általában cserétől cseréig szakszerű szerelés esetén problémamentesen használható)

A fékbetétnek a fékezés során igen nagy teljesítményt kell kifejteniük. Ha a fékbetétek vastagsága a minimális 3 mm alá csökken, akkor az optimális fékhatás már nem biztosított. Ezért rendkívül fontos a megfelelő minőség és a precíz, szakszerű szerelés. Egy szakszerűen szerelt fék a rendeltetésszerű használat során a fékbetét teljes élettartama alatt biztosítja az új fék alkatrésszel megegyező hatást. Kivétel, ha nagy sebességről 3-szor, 4-szer durván lefékezik, ilyenkor a fékbetét megég.

Féktárcsa

(karbantartást nem igényel, általában cserétől cseréig szakszerű szerelés esetén problémamentesen használható)

Minden autótípusnál meghatározzák a gyártók a minimális féktárcsa vastagságot, fékdob átmérőt. Egy első féktárcsa optimális élettartama általában 70-100.000 kilométer, a fékbetété30-50.000 kilométer. A hátsó féktárcsa élet-tartama típustól függően 60-160.000 kilométer, a fékbetété 30-80.000 kilométer.

Egy átlagos féktárcsa kopása max. 2 mm az újhoz képest, de egyes típusoknál 3 mm is lehet. Nem ritka a 2-3 esetleg 4 mm-rel túlszabályozott tárcsa sem.

A túlszabályozott vagy méter alatti tárcsa rossz hőelvezetést biztosít, a féktárcsa elreped, deformálódik, a fékolaj felforrhat.

Dobfék

Élettartama 10-20.000 kilométeres karbantartás mellett általában 100-150.000 kilométer. Ennek megtétele után viszont kompletten cserélni kell mindent – a dobokat, a fékpofát, a munkahengereket és a kézifékkötelet.

Egy méret alá szabályozott fék a fékpadi mérésen megfelelő, de vajon éles helyzetben, terhelés alatt hogyan viselkedik?
 

Fékolaj

Tudta-e, hogy a fékolaj hygroscopikus?

A levegőben lévő nedvességet megköti, magába zárja és ezáltal az üzemidővel arányosan csökken a forráspontja. Erős igénybevételnél pl. vészfékezés vagy meredek lejtőn való autózás esetén a fékfolyadékban buborékok képződnek. Ezek akadályozzák a fékező erő átvitelét és működőképességét, mivel a "gőz" összenyomható. Biztonsági okokból a fékfolyadékot évente ellenőriztetni kell. Fékfolyadék csere általában 2-3 évente esedékes.

A fékfolyadék forráspontja nem süllyedhet 180 o C alá. Az új Dot 4 fékolaj forráspontja 260 oC. Szervizünkben mértünk már 110 oC-os fékolajat is. Ez az érték megközelíti a víz forráspontját.

Javaslatunk


Ha az alábbi tüneteket észleli gépkocsiján, haladéktalanul keressen fel bennünket:
 

  • autópályán fékezésnél morgó hang
  • fékezésnél félrehúzás esetén – nedves úton balesetveszélyes!
  • túlzott gumikopás esetén fékezésnél kormányrázás – túlterheli a futómű alkatrészeit
  • fékezésnél fémes hangot hall
  • lüktető, pulzáló fékpedál – szerelési hiba is okozhatja (általában javítás után 1000 - 1500 km után jelentkezik)
  • puha, nyúlós fékpedál – megnövekszik a fékút!
  • túlzottan nagy fékpedálút - megnövekszik a fékút és a reakció idő.
  • A fékút hatványozottan nő a sebesség növekedésével.

Kuplung

A kuplung 3 fő részből áll, amit cserélni szoktak:

  • kuplung szerkezet (Nem sok ilyen van! Darabokra tört!)
  • kuplung tárcsa (látszik, hogy szegecsig kopott)
  • kinyomó csapágy
kuplung szerkezet (Nem sok ilyen van! Darabokra tört!) kuplung tárcsa (látszik, hogy szegecsig kopott)

FONTOS:

Bárki bármit mond, ezt a három alkatrészt együtt KÖTELEZŐ cserélni! Nincs kivétel! Ezek az alkatrészek egymáshoz kopnak és CSAK EGY új alkatrész beszerelésével már nem fognak "együttműködni"! Kuplung szettet kell venni, ez tartalmazza mindhárom alkatrészt!

Mikor kell kuplungot (kuplung szettet) cserélni?

Kuplung elkopásának első jelei, amit általában a gépjármű tulajdonos tapasztal és a szerelő felé jelezni szokott:
 

  • az autó sebességbe rakva nem indul el. Ez a legdurvább eset, de van ilyen!
  • nyomom a gázt és az autó nem gyorsul!
  • induláskor nagyon büdös van a gépkocsiban!
  • nem tudok felmenni egy dombra sem, a motor pörög, de a kocsi nem megy!
  • furcsa zörgő hangot hallok, ha benyomom a kuplung pedált!
  • valami karattyol a motorban. (Természetesen a kuplungházból jön a zaj!)
  • recsegést hallok, amikor váltani akarok!
  • nem tudok váltani!
  • nehezen veszi a fokozatot az autóm!
  • nehéz benyomni a kuplungpedált!
  • szinte teljesen felengedett pedálnál indul el a gépkocsi
  • és ehhez hasonló észrevételek.
  • Az eredendő ok általában a kuplung szerkezet meghibásodása vagy a tárcsa túlzott kopása, de hogy tisztázzuk mi mire utal bontsuk szét a panaszokat:
  • Kuplung bowden csere:
  • nehéz benyomni a kuplungpedált! (általában)
  • Kuplung tárcsa csere a kopásból fakadóan:
  • az autó sebességbe rakva nem indul el!
  • nyomom a gázt és az autó nem gyorsul!
  • induláskor nagyon büdös van a gépkocsiban!
  • nem tudok felmenni egy dombra sem, a motor pörög, de a kocsi nem megy!
  • szinte teljesen felengedett pedálnál indul el a gépkocsi


Kuplung szerkezet meghibásodása, törése:
 

  • furcsa zörgő hangot hallok, ha benyomom a kuplung pedált!
  • valami karattyol a motorban!
  • recsegést hallok, amikor váltani akarok!
  • nem tudok váltani!
  • nehezen veszi a fokozatot az autóm!


Mi a teendő és hol lehetnek kibúvók a kuplung csere alól?

A legtöbb ember számára nyilvánvaló, hogy kuplungot kell cseréltetnie, és ez súlyos tízezrekbe esetleg százezrekbe fog kerülni neki!

Na, de hol a kibúvó?

Kibúvót három esetben tudunk találni:
 

  • recsegést hallok, amikor váltani akarok!
  • nem tudok váltani!
  • nehezen veszi a fokozatot az autóm!


ebben a három esetben előfordulhat, hogy egy egyszerű kuplung holtjáték állítással megússzuk a hiba elhárítását!

Természetesen, nem minden esetben, de az esetek 80%-ában egy állítás sikerhez vezet! Ez gyakorlatilag egy pár perces művelet a legtöbb gépkocsinál, de vannak nehezebb esetek is! Mindenképpen olcsóbb, mint egy kuplungcsere!

Árakról nem akarok írni, mivel minden típus más szakmai felkészültséget igényel és az alkatrészárak is nagyban eltérnek egymástól. Csak egy példát mondok! Opel Corsa B kinyomó csapágy mondjuk 6.000 - 15.000 Ft még egy H Astra kinyomó csapágy 60-80.000 Ft. Az első esetben a csapágy árából bőven megússzuk a komplett kuplung cserét.

Kuplungpedál állások

A képen négyféle kuplungpedál állást mutatok be és ezen helyzeteket magyarázom!

(1) A kuplung teljesen benyomott helyzetben van! Ebben az állásban szabadon kell tudnunk mozgatni a váltókart és 1. fokozatba rakni. Ha már a gépkocsi mozog, akkor kinyomott pedállal a többi fokozatnak is kapcsolhatónak kell lenni.
(2) A kuplungot 1/4 durván 5-8cm felengedjük. Ezen a ponton, ha sebességben van a gépkocsi éreznünk kell, hogy megmozdul. Tehát ezen a ponton kezd "fogni" a kuplungunk. Ha már az (1) állapotból kimozdítva rögtön mozdul a gépkocsi, akkor állítani kell a kuplungon!
(3) Ezen a ponton már nem szabad a kuplungnak csúszni! Előfordul, hogy csak ezen a ponton mozdul meg a gépkocsi, ekkor mondjuk azt, hogy a kuplung el van kopva! Cserére szorul, nincs állítási lehetőség!
(4) A kuplungpedál teljesen felengedett helyzete. Gyorsításkor nem szabad, hogy megcsússzon a kuplung ezen a ponton! Ha "nyúlós" hangot hallunk, mint egy automata váltós gépkocsinál, akkor már kuplungunk a végét járja. Vigyük szervizbe és cseréltessük ki!

Kipufogó

A tökéletes kipufogó rendszer biztosítja, hogy a levegő-üzemanyag arány mindig helyesen megválasztott legyen, és a motor optimális üzemanyag fogyasztás mellett maximális teljesítményt fejtsen ki. Ezek a tényezők meghosszabbítják a motor más fontos részeinek életciklusát – a szelepekét, a kipufogó dobokét, a katalizátorét és a lambda szondáét.

A kipufogó részei:
 

  • Kipufogó csonk
  • Leömlő
  • Flexibilis cső
  • Katalizátor
  • Középső kipufogó dob
  • Hátsó hangtompító kipufogó dob
  • Rögzítő és felfüggesztő elemek

A rövid utak és az alkalmankénti használat jobban igénybe veszi a kipufogót a lecsapódó savas kondenzvíz miatt.

Hosszabb út során a kipufogó rendszer átmelegszik, a kondenzvíz elpárolog megnövelve a rendszer élettartamát.

A flexibilis cső szerepe: függetleníteni a kipufogót a motor rezgéseitől. Ennek hiányában a kipufogó eltörne.

A katalizátor feladata, hogy a motorból távozó káros kipufogó gázokat lecsökkentse. A katalizátor átlagos élettartama kb. 160.000 kilométer. Ezt nagy mértékben befolyásolja a motor műszaki állapota.
 

Lambda szonda

A lambda szonda a katalizátor előtt és után kerül beépítésre.

Feladata a kipufogógáz oxigén tartalmának mérése. A szonda befolyásolja a fogyasztást is, indulás után kezd hatékonyan működni, amikor elérte a min. 300 oC-ot. Ha a szonda meghibásodik, akkor a katalizátor is károsodik.

Javaslatunk

Ha az alábbi tüneteket észleli gépkocsiján, haladéktalanul keressen fel bennünket:
 

  • normál vezetési körülmények között megnövekedett fogyasztás
  • a műszerfalon világít a narancssárga (MIL) motorhiba jelző lámpa
  • a CO mérés magas értéket mutat
  • kipufogógáz szag terjeng az utastérben
  • zajos a kipufogó

 

Lengéscsillapító

A lengéscsillapító legfontosabb szerepe: úton tartja a gumiabroncsot csökkentve a lengéseket, ezáltal növelve a tapadást, irányíthatóságot és komfortot.

A lengéscsillapítók a többi autóalkatrészhez hasonlóan elkopnak, romló menetstabilitást okoznak. Sokszor azt sem veszik észre, hogy elérték vagy akár át is lépték a biztonsági határt. Bizonyos határok között ugyan lehet a vezetési stílus módosításával ellensúlyozni a lengéscsillapító elhasználtságát, de ez azzal a veszéllyel jár, hogy egy hirtelen manőver során derül ki, hogy már korábban cseréltetni kellett volna a lengéscsillapítókat.

Európai felmérések szerint minden negyedik(!) járműbe új lengéscsillapítót kellene beszerelni. Nem valószínű, hogy Magyarországon jobb a helyzet. A lengéscsillapító műszeres méréssel történő ellenőrzése húszezer kilométerenként javasolt.

Mivel a lengéscsillapítók a kerekek takarásában vannak, ezért csak alulról lehet őket szemrevételezni, nincs-e rajtuk sérülés vagy nem szivárog-e belőlük az olaj. Mindenképpen fontos tehát a mérés mellett a lengéscsillapítók szemrevételezése is. A rossz állapotban lévő lengéscsillapító amellett, hogy kopogó hangot adhat, jelentősen növeli a jármű többi alkatrészének kopását.

Javaslatunk


Ha az alábbi tüneteket észleli gépkocsiján, haladéktalanul keressen fel bennünket:
 

  • rossz kanyarstabilitás
  • megnövekedett fékút
  • megnövekedett menetzaj a kerekek felől
  • a gumiabroncsok fokozottan és egyenetlenül kopnak
  • túlzottan nagy lengések a karosszérián

Tudta-e, hogy az elhasználódott lengéscsillapító növeli a féktávolságot?

50 km/h sebességnél 2,3 méterrel hosszabb ez a távolság. Blokkolásgátlóval rendelkező (ABS) autóknál még ennél is hosszabb a fékút, mivel az elpattanó kerék a levegőben fékezve áll meg. Ezt az ABS úgy érzékeli, mintha megcsúszott volna a kerék. Az ABS – feladatát tökéletesen ellátva – megszünteti a fékezőerőt és ezáltal megnő a fékút. Ezt a "hibát" felerősíti egy kopott, rossz minőségű gumi is.

A tévhittel ellentétben, miszerint az ABS-szel szerelt gépjármű fékútja rövidebb, nem igaz. Az viszont igaz, hogy benyomott fékpedál mellett kormányozhatóvá válik az autó. Ezáltal csúszás közben tudatos kormánymozdulattal elkerülhető a baleset.

 

Autóhűtő javítás

A hűtők anyaguk szerint készülhetnek rézből, alumíniumból, sőt léteznek típusok melyeket vasból készítettek. Mostanában a gyártók a költségek csökkentése miatt szinte mindig alumínium hűtőket készítenek amelyeket műanyag vízzsákkal látnak el. A különböző anyagú hűtőket különböző technológiákkal lehet javítani.
A alumínium hűtőket hegesztik, a műanyag alkatrészeket ragasztják vagy hegesztik, a réz hűtőket pedig forrasztással lehet javítani.

Az autóhűtők házilagos javítása szinte lehetetlen, nem is bíztatunk rá senkit. Amennyiben megfelelő szerszámok, szakismeret és gyakorlat nélkül fogunk neki a javításnak, úgy nagyobb kárt tehetünk a hűtőben, mint az eredeti hiba. Előfordulhat, hogy pár ezer forintos javítási költség helyett új hűtőt kell beszereznünk, mert az amúgy még javítható hűtőt teljesen tönkretettük.

Ne próbálkozzunk a hűtőn lévő lyukat sziloplaszttal, gittel, olvasztott műanyaggal, bitumennel betömni, mert tönkretehetjük a hűtőt. Az eldugult hűtőt nem érdemes különböző vegyszerekkel, csoda lefolyótisztítokkal kitisztítani mert csak még nagyobb dugulást csinálhatunk vagy szétmarathatjuk a hűtő csőfalait.


A fentieket látva jobban tesszük ha SZERVIZben javítatjuk hűtőnket mert ezzel pénzt spórolunk és sok bosszúságtól kíméljük meg magunk.
 

Egyéb szerviz szolgáltatásaink:

  • Pollenszűrő csere
  • Izzó csere, fényszóró beállítás
  • Vezérmű szíj cseréje (a vezérmű szíjat meghatározott időközönként cserélni kell. A csere munkadíja a szakadásból eredő károk összegének a 10 %-át sem teszi ki!)
  • Ékszíj csere
  • Szezonális átvizsgálások (téli-nyári)
  • Vízpumpa csere
  • Kuplung csere
  • Kormánymű ellenőrzés
  • Napi karbantartások
  • Időszakos szervizek, gyári inspekció szerint (AutoData)
  • Ablaktörlő csere
  • Motor és hengerfej javítás
  • Féltengely csukló és gumiharang csere
  • Levegő, olaj és üzemanyagszűrő csere
  • Használt autók vásárlás előtti komplett átvizsgálása: (futómű állapotvizsgálat, lengéscsillapító-fék mérés, elektromos berendezések ellenőrzése, rétegvastagság vizsgálata)
  • Hosszabb utak előtti futómű és fékátvizsgálás
  • Fékfolyadék csere, stb.